محتوای آموزشی رایگان

اظهارنامه‌ی املاک اجاری

مالکان املاک اجاری مسکونی و تجاری که ممکن است افراد حقیقی یا حقوقی باشند موظف به پرداخت مالیات املاک اجاری هستند و باید تا پایان تیرماه هر سال اظهارنامه‌های مالیاتی مربوط به اجاره‌ی ملک خود برای یک سال مالیاتی را از طریق سامانه‌ی عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.tax.gov.ir  ارائه و مالیات متعلق را نیز پرداخت نمایند. در اظهارنامه‌ی الکترونیکی مالیات بر درآمد اجاره‌ی املاک، هر مودی مشمول می‌بایست به ازای تمام املاک مورد اجاره در کل کشور یک اظهارنامه تسلیم نماید.

ثبت‌نام اظهارنامه‌ی مالیاتی اجاره‌ی املاک به صورت آنلاین و از طریق سامانه‌ی اظهارنامه‌ی الکترونیکی انجام می‌شود. ابتدا اطلاعات شخصی مالک را به طور دقیق وارد و نام کاربری موقت دریافت می‌کنیم. پس از ثبت این اطلاعات، از اداره‌ی ثبت احوال استعلام گرفته می‌شود و در صورت تأیید اطلاعات، نام کاربری و رمز عبور به شماره‌ی تماس مالک در قالب پیامک ارسال می‌شود. شرط ورود به سامانه جهت تکمیل فرم ثبت نام اظهارنامه‌ی مالیاتی اجاره‌ی املاک، داشتن نام کاربری و رمز عبور است. هم‌چنین کد ملی مستاجر و موجر از موارد الزامی برای ارسال اظهارنامه‌ی درآمد اجاره‌ی املاک است که بدون آن نمی‌توانید اظهارنامه را تکمیل و ارسال کنید. نام کاربری و کلمه‌ی عبور هنگام ثبت نام از سامانه ثبت نام الکترونیکی دریافت کرده را در فرم زیر وارد می‌کنیم.

سپس مودیان با انتخاب گزینه‌ی ثبت اظهارنامه وارد صفحه‌ی اول ثبت اظهارنامه می‌شوند و اطلاعات زیر را وارد می‌کنند:

– دریافت اطلاعات هویتی مودی از سامانه‌ی ثبت نام الکترونیکی

– تکمیل جداول مالی و مشخصات املاک مورد اجاره

– چاپ و بررسی نسخه‌ی پیش‌نویس

– ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور

– دریافت کد رهگیری

مودیان باید کلیه‌ی مراحل را تکمیل و در هر مرحله بر روی گزینه‌ی ذخیره و ادامه کلیک کنند تا اطلاعاتی که وارد کرده‌اند، ذخیره شود.

بعد از انجام مراحل ثبت، مودیان می‌توانند قبوض خود را به طرق زیر پرداخت کنند:

– امکان پرداخت قبوض از آدرس اینترنتی  Payments.tax.gov.ir

– دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در ادارات کل مجهز به بارکدخوان‌های ۴۲ رقمی

– تمامی شعب بانک‌های کشور از طریق فرم دستور پرداخت الکترونیکی بین بانکی که ثبت شناسه‌ی واریز ۳۰ رقمی ضروری است

– با دستگاه‌های خود پرداز بانک ملی از طریق گزینه‌ی «پرداخت قبوض و دیگر پرداخت‌ها» که البته مبلغ قابل پرداخت، سقف مبلغ کارت به کارت است.

 

 

آموزش مبحث اظهارنامه‌ی املاک اجاری در موسسه حسابداری ایده آل تراز

 

دوستان خوبم؛ برای آموزش‌های بیشتر به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید.

 

naderi_idealtaraz@