محتوای آموزشی رایگان

تبصره‌های ماده‌ی 53 قانون مالیات‌های مستقیم

تبصره‌ی 1: محل سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و هم‌چنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک اجاری تلقی نمی‌شود مگر این‌که به ‌موجب اسناد و مدارک ثابت گردد که اجاره پرداخت می‌شود. در صورتی که چند واحد مسکونی، محل سکونت مالک و یا افراد مزبور باشد، یک واحد برای سکونت مالک و یک واحد مسکونی برای هر یک از افراد مذکور به انتخاب مالک از شمول مالیات موضوع این بخش خارج خواهد بود.

تبصره‌ی 2: املاکی که مجاناً در اختیار سازمان‌ها و مؤسسات موضوع ماده‌ی 2 این قانون قرار می‌گیرد غیراجاری تلقی‌ می‌شود.

تبصره‌ی 3 : از نظر مالیات بر درآمد اجاره‌ی املاک هر واحد آپارتمان یک مستغل محسوب می‌شود.

تبصره‌ی 4 : در مورد املاکی که با اثاثه یا ماشین‌آلات به اجاره واگذار می‌شود، درآمد ناشی از اجاره‌ی اثاثه و ماشین‌آلات نیز جزء درآمد ملک محسوب ‌و مشمول مالیات این فصل می‌شود.

مثال: شرکت ایده‌آل کارگاهی به همراه اثاثه و ابزار کار به آقای شمالی اجاره داده است. مبلغ اجاره‌ی ماهانه‌ی کارگاه 000ˈ000ˈ50 ریال و اثاثه 000ˈ000ˈ20 ریال است. مطلوب است محاسبه‌ی درآمد مشمول مالیات اجاره.

 =  درآمد مشمول مالیات

000ˈ000ˈ630   =  %75  ×  12  ×  (000ˈ000ˈ20  +  000ˈ000ˈ50 )

تبصره‌ی 5 : مستحدثاتی که طبق قرارداد از طرف مستأجر در عین مستأجره به نفع موجر ایجاد می‌شود، بر اساس ارزش معاملاتی روز تحویل ‌مستحدثه به موجر تقویم و %50 آن جزء درآمد مشمول مالیات اجاره‌ی سال تحویل محسوب می‌گردد.

تبصره‌ی 6 : هزینه‌هایی که به موجب قانون یا قرارداد به عهده‌ی مالک است و از طرف مستأجر انجام می‌شود و هم‌چنین مخارجی که به موجب‌ قرارداد انجام آن از طرف مستأجر تقبل شده در صورتی که عرفاً به عهده‌ی مالک باشد، به بهای روز انجام هزینه تقویم و به عنوان مال‌الاجاره‌ی غیرنقدی به‌ جمع اجاره‌ بهای سال انجام هزینه اضافه می‌شود.

مطابق ماده‌ی 10 قانون روابط موجر و مستاجر تصویب سال 62، تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تاسیسات عمده‌ی منصوبه در آن از قبیل دستگاه‌های حرارت مرکزی و تهویه و‌ آسانسور باشد، به عهده‌ی موجر است و تعمیرات جزیی و هم‌چنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده‌ی بهتر از مورد اجاره باشد با مستاجر خواهد بود، ‌مگر آن‌که در قرارداد به صورت دیگری شرط شده باشد.

تبصره‌ی 7 : در صورتی که مالک اعیان احداث شده در عرصه‌ی استیجاری ملک را کلا یا جزئا به اجاره واگذار نماید، مبلغ اجاره‌ی پرداختی بابت عرصه‌ به نسبت مورد اجاره از مال‌الاجاره‌ی دریافتی کسر و مازاد طبق مقررات صدر این ماده مشمول مالیات خواهد بود.

تبصره‌ی 8 : در صورتی که مالک محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون اجاره ­بها مهلتی برای تخلیه‌ی ملک داده شود، در مدتی که محل ‌سکونت انتقال دهنده می‌باشد تا شش ماه و در بیع شرط مادام که طبق شرایط معامله مبیع در اختیار بایع شرطی است، اجاری تلقی نمی‌شود مگر این که‌ به موجب اسناد و مدارک ثابت گردد که اجاره پرداخت می‌شود.

آموزش مبحث تبصره‌های ماده‌ی 53 قانون مالیات‌های مستقیم موسسه حسابداری و خدمات مالی و مالیاتی ایده آل تراز
دوستان خوبم؛ برای آموزشهای بیشتر به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید.

naderi_idealtaraz@