محتوای آموزشی رایگان

تکالیف اشخاص حقوقی

مطابق ماده‌ی 48 قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه‌ی شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی،  مشمول پرداخت حق تمبر به اندازه‌ی نیم در هزار ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه هستند.

اشخاص حقوقی مکلف به ثبت دفاتر قانونی پلمپ ‌شده حداکثر تا دو ماه بعد از ثبت شرکت هستند و تکالیف مالیاتی بیشتری نسبت به اشخاص حقیقی دارند. این اشخاص باید از طریق سایت tax.gov.ir تشکیل پرونده‌ی مالیاتی دهند، در صورت قرار داشتن در فهرست مشمولین ارزش افزوده در نظام مالیات بر ارزش افزوده به آدرس evat.ir ثبت نام کنند و کد کارگاهی بیمه از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند؛ هم‌چنین برای هر ماه تا پایان ماه بعد فرصت دارند لیست مالیات حقوق و لیست بیمه‌ی کارکنان را ارسال نمایند. ازجمله تکالیف دیگر آن‌ها ارسال گزارشات معاملات فصلی تا 45 روز بعد از پایان هر فصل و ارسال اظهارنامه‌ی مالیات بر ارزش افزوده تا 15 روز بعد از هر فصل می‌باشد.

اشخاص حقوقی تا چهار ماه پس از پایان سال مالی خود مهلت دارند که اظهارنامه‌ی مالیات بر درآمد حاوی مشخصات هویتی، اطلاعات حساب بانکی، خلاصه‌ی درآمد و … را به سازمان امور مالیاتی از طریق سامانه‌ی الکترونیکی tax.gov.ir و یا پست ارسال کنند.

شرکت‌هایی که جمع درآمد آن‌ها بیش از پنجاه میلیارد ریال و یا جمع دارایی‌هایشان بیش از هشتاد میلیارد ریال باشد، مکلفند ظرف سه ماه از انقضای مهلت ارسال اظهارنامه نسبت به تسلیم گزارش حسابرسی مالی خود به سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند. مثلا شرکت‌هایی که پایان سال مالی آن‌ها 12/29 است و تا 4/31 برای ارسال اظهارنامه فرصت دارند، باید تا 7/30 نسبت به تسلیم گزارش حسابرسی خود اقدام نمایند.

 

موسسه حسابداری و خدمات مالی و مالیاتی ایده آل تراز ـ آمل

 

نکات آموزشی تکالیف اشخاص حقوقی

 

دوستان خوبم برای آموزش های بیشتر و خبرهای به روز به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید.

 

naderi_idealtaraz@