محتوای آموزشی رایگان

تکالیف مشاغل گروه دوم و سوم

اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه هر سال مهلت دارند که اظهارنامه‌ی عملکرد حاوی مشخصات هویتی، اطلاعات حساب بانکی، خلاصه‌ی درآمد و … را به سازمان امور مالیاتی از طریق سامانه‌ی الکترونیکی tax.gov.ir و یا پست ارسال کنند.

اشخاص حقیقی گروه دوم و سوم مکلف به نگه‌داری دفاتر قانونی پلمب ‌شده نیستند و تکالیف مالیاتی کمتری نسبت به سایرین دارند.

این اشخاص باید دفاتر مخصوص به خود را نگه‌داری کرده، تشکیل پرونده‌ی مالیاتی دهند و کد کارگاهی بیمه از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند. هم‌چنین برای هر ماه تا پایان ماه بعد فرصت دارند لیست مالیات حقوق
و لیست بیمه‌ی کارکنان را از طریق سامانه‌های salary.tax.gov.ir و eservices.tamin.ir ارسال نمایند.

اشخاص حقیقی می‌توانند از معافیت معیشتی ماده‌ی 101 استفاده نمایند.

مطابق ماده‌ی 101، درآمد سالانه‌ی مشمول مالیات مودیان موضوع این فصل (مالیات بر درآمد) که اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را طبق مقررات این فصل در موعد مقرر تسلیم کرده‌اند تا ‌میزان معافیت موضوع ماده‌ی 84 این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ­های مذکور در ماده‌ی 131 این قانون مشمول مالیات خواهد بود. ‌شرط تسلیم اظهارنامه برای استفاده از معافیت فوق نسبت به عملکرد سال 1382 به بعد جاری است.

میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه‌ی ماده‌ی 101 در قانون بودجه‌ی سنواتی سال 1400 مبلغ 000ˈ000ˈ360 ریال تعیین شده است.

مطابق ماده‌ی 131 ق.م.م، نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد به شرح زیر است:

1-تا میزان پانصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ %15

2-نسبت به مازاد پانصد میلیون تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ %20

3- نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ %25 درصد

اشخاص حقیقی گروه دوم و سوم می‌توانند از تبصره‌ی ماده‌ی 100 در زمان اظهارنامه‌ی عملکرد استفاده کنند.

مطابق تبصره‌ی ماده‌ی 100، سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه‌ی آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده‌ی 84 این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

به موجب بند ع تبصره‌ی 6 قانون بودجه‌ی سال 1400، در تبصره‌ی ماده‌ی 100 قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال 1399 عبارت «ده برابر» به «سی برابر» اصلاح می‌شود.

در هفتاد و یکمین جلسه‌ی ستاد ملی کرونا مورخ 1400/3/8 درخصوص حمایت‌های مالیاتی از کسب و کارها و مشاغل به‌شدت آسیب دیده از کرونا در سال 1400، این حکم به میزان یک و نیم برابر (یعنی چهل و پنج برابر معافیت ماده‌ی 84 و مبلغ 000ˈ000ˈ200ˈ16 ریال) افزایش می‌یابد.

 

موسسه حسابداری و خدمات مالی و مالیاتی ایده آل ترار

 

نکات آموزشی تکالیف مشاغل گروه دوم و سوم

 

دوستان خوبم؛ برای آموزش های بیشتر، نکات مالی و مالیاتی و خبرهای به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید.

 

naderi_idealtaraz@