محتوای آموزشی رایگان

حساب موجودی‌بانک

استفاده از سیستم بانکی در مؤسسات تجاری امروزی، یک امر اجتناب­‌ناپذیر است و قسمت اعظم دریافت­‌ها و پرداخت­‌ها از طریق بانک انجام می‌­پذیرد. معمولاً منظور از موجودی بانک، حساب جاری یا هر حساب دیگری است که بدون قید و شرط و در هر تاریخ قابل برداشت باشد.

زمانی که وجهی به حساب بانک شما واریز می­‌شود از طرف بانک اعلامیه­‌ی رسید وجه به حساب شما با نام اعلامیه‌­ی بستانکار بانکی ارسال شده که بر این مبنا بانک شما را به عنوان بستانکار خود شناسایی می­‌کند و شما براساس این اعلامیه مانده‌ی حساب بانک خود را بدهکار کرده و در واقع مانده­‌ی حساب بانک را در دفاتر خود افزایش می­‌دهید.

هر زمان از حساب موجودی بانک شما وجهی برداشت شود و حساب موجودی شما کاهش یابد، بانک اعلامیه­‌ی بدهکار برای شما ارسال می‌­کند که براین مبنا بانک شما را بدهکار خود شناسایی می­‌کند و حساب موجودی شما را کاهش می­‌دهد و شما براساس اعلامیه بدهکار، حساب بانک خود را بستانکار کرده و در واقع مانده‌­ی حساب بانک را در دفاتر خود کاهش می­‌دهید.

صورت‌حساب بانکی: بانک­‌ها به­‌طور ماهانه، شش ماهه، سالانه و یا وقتی که دارنده‌­ی حساب تقاضا نماید صورت‌حساب صادر می‌­کند که وضعیت افزایش و کاهش حساب بانک و مانده‌­ی نهایی موجودی بانک را نشان می­‌دهد.

عملیات حسابداری موجودی بانک: زمانی که وجه به حساب جاری واریز گردد و اعلامیه‌­ی بستانکار از طرف بانک ارسال شود باید حساب دارایی با عنوان موجودی بانک در دفاتر بدهکار شود و هرگاه وجهی از حساب جاری برداشت شود و اعلامیه­‌ی بدهکار از طرف بانک ارسال گردد باید حساب موجودی بانک در دفاتر بستانکار شود.

 

مثال: فرض کنید مؤسسه­‌ی ایده‌­آل در ابتدای آبان مبلغ 000ˈ000ˈ1 ریال کالا فروخته است و مشتری وجه خود را به حساب بانک واریز کرده باشد. هم­چنین در این تاریخ اثاثه به مبلغ 000ˈ500 ریال با کارت بانکی توسط مؤسسه خریداری شد. مطلوب است انجام ثبت­‌های لازم در دقتر روزنامه.

 

8/1/  موجودی بانک                       000ˈ000ˈ1

فروش کالا                                      000ˈ000ˈ1

————

 

8/1/  اثاثه‌­ی اداری                        000ˈ500

موجودی بانک                            000ˈ500

————

 

صورت مغایرت بانکی: بدیهی است زمانی که صورت‌حساب بانک دریافت شد، باید مانده‌­ی حساب بانک طبق صورت‌حساب بانک و مانده‌­ی حساب بانک طبق دفاتر با هم برابر باشد، یعنی اقلام مندرج در ستون بدهکار صورت‌حساب بانک باید با اقلام ثبت شده در ستون بستانکار حساب بانک در دفاتر دارنده‌­ی حساب برابر باشد و هم­‌چنین مبالغ ذکر شده در ستون بستانکار صورت‌حساب بانک با اقلام مندرج در ستون بدهکار حساب بانک دفاتر تطبیق کند. اما عملاً  به‌­ندرت ممکن است موجودی حساب جاری در دفاتر دارنده­‌ی حساب با مانده‌­ی حساب در صورت‌حساب بانک با یکدیگر برابر باشد. در چنین حالتی شرکت­‌ها و مؤسسات جهت پی­گیری  و رفع مغایرات اقدام به تهیه­‌ی صورت مغایرات بانکی می‌­نمایند که موارد اختلاف و ایجاد کننده­‌ی مغایرات شناسایی شده و با رفع آن­ها مانده­‌ی حساب بانک طبق دفاتر و طبق صورت‌حساب بانکی با هم برابر می‌­شود.

صورت مغایرت به 3 شکل تهیه می­‌شود.

1-­ رسیدن از مانده­‌ی بانک  طبق دفاتر به مانده طبق صورت‌حساب بانک

2-­ رسیدن از مانده طبق صورت‌حساب بانک به مانده طبق دفاتر

3-­ رسیدن از مانده طبق صورت‌حساب و یا مانده­ طبق دفاتر به مانده­‌ی واقعی

معمولاً برای تهیه‌­ی صورت مغایرات به شیوه‌­ی سوم یعنی رسیدن به مانده‌­ی واقعی استفاده می­‌کنیم.

آموزش اصول حسابداری

موسسه حسابداری ایده آل تراز