محتوای آموزشی رایگان

حق تمبر ثبت شرکت

بعد از ثبت شرکت باید حق تمبر سرمایه‌ی ثبت شده پرداخت شود. مطابق ماده‌ی 48 قانون مالیات‌های مستقیم، سهام و سهم‌الشرکه‌ی کلیه‌ی شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود. کسور صد ریال هم صد ریال محسوب می‌شود.

حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها باید ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود. افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلاً سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود.

مطابق ماده‌ی 51 قانون مالیات‌های مستقیم، در صورت تخلف از مقررات مربوط به حق تمبر، متخلف علاوه بر اصل حق تمبر معادل دو برابر آن جریمه خواهد شد.

نکات:

– شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که از محل آورده‌ی نقدی یا مطالبات حال‌شده‌ی سهامداران افزایش سرمایه می‌دهند، از پرداخت حق تمبر موضوع ماده‌ی 48 قانون مالیات های مستقیم معاف می باشند.

– افزایش سرمایه در شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی ناشی از دریافت سهام از سازمان خصوصی‌سازی، هم‌چنین افزایش سرمایه در شرکت‌های تعاونی شهرستانی ناشی از افزایش دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مربوط از این محل، از مالیات معاف است.

– روز ثبت شرکت در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها و روز پرداخت حق تمبر جز مهلت قانونی جهت پرداخت حق تمبر محسوب نمی‌شود.

– تأسیس شرکت جدید یا افزایش سرمایه‌ی شرکت موجود تا سقف مجموع سرمایه‌های ثبت­ شده‌ی شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده از پرداخت نیم در‌هزار حق تمبر معاف است.

مثال: شرکت دولتی ایده‌آل که به صورت سهامی خاص اداره می‌شوددر تاریخ 1399/12/1 سرمایه‌ی خود را از مبلغ 000ˈ000ˈ200 ریال به 000ˈ000ˈ400 ریال افزایش داده و در تاریخ 1400/3/1 این افزایش سرمایه را در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها ثبت کرده است. اگر شرکت در تاریخ 1400/4/1 برای پرداخت حق تمبر مراجعه کند، مطلوب است محاسبه‌ی مبلغ حق تمبر و جرایم احتمالی شرکت.

مبلغ افزایش سرمایه                                 000ˈ000ˈ200  =  000ˈ000ˈ200  –   000ˈ000ˈ400

مبلغ حق تمبر (جریمه ندارد)                                          000ˈ 100 =   0005/0  ×  000ˈ000ˈ200

 

موسسه حسابداری و خدمات مالی و مالیاتی ایده آل تراز

آموزش مبحث حق تمبر ثبت شرکت

دوستان خوبم؛ برای آموزش های بیشتر و خبرهای به روز به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید.

naderi_idealtaraz@