محتوای آموزشی رایگان

شخصیت حقوقی کیست

مطابق ماده‌ی 588 قانون تجارت، شخص حقوقی می‌تواند دارای کلیه‌ی حقوق و تکالیفی شود که قانون برای افراد قائل است مگر حقوق و وظائفی که بالطبیعه فقط انسان‌ ممکن است دارای آن باشد مانند حقوق و وظایف ابوت، نبوت و امثال ذالک.

مطابق ماده‌ی 571 قانون مدنی، شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیئی واحد به نحو اشاعه.

اشاععه یعنی چند نفر مالک یک شی باشند و هر کسی به نسبت خاصی مالکیت داشته باشد.

مطابق ماده‌ی 572 تا 574 قانون مدنی، شرکت اختیاری است یا قهری. شرکت اختیاری یا در نتیجه‌ی عقدی از عقود حاصل می‌شود یا در نتیجه‌ی عمل شرکاء از قبیل مزج اختیاری یا قبول مالی مشاعاً در ازاء ‌عمل چند نفر و نحو این‌ها. شرکت قهری اجتماع حقوق مالکین است که در نتیجه‌ی امتزاج یا ارث حاصل می‌شود. به عبارتی مشارکتی که شخص با ارده‌ی خود از طریق آوردن سرمایه همراه با شرکای دیگر فعالیت معینی را آغاز و در سود یا زیان آن شریک گردند، مشارکت اختیاری است. مشارکتی که به طور طبیعی و بدون دخالت افراد در نتیجه‌ی شریک شدن در کار از طریق ارث یا آمیخته شدن مال بدون اراده‌ی صاحبانش حاصل شود، مشارکت قهری است.

مطابق ماده‌ی 584 قانون تجارت، تشکیلات و مؤسساتی که برای مقاصد غیر تجارتی تأسیس شده یا بشوند از تاریخ ثبت در دفتر ثبت مخصوصی که وزارت عدلیه معین ‌خواهد کرد، شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند.

برای ثبت مؤسسات در سایت irsherkat.ssaa.ir رفته و از تب تأسیس شخصیت حقوقی اطلاعات مربوط را وارد می‌کنیم. در نهایت پس از پذیرش درخواست شرکت، باید آگهی ثبت شرکت در روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران درج شود.

شخصیت حقوقی مانند شخص حقیقی دارای تولد و مرگ است، تولدش با ثبت شرکت و مرگش با انحلال شرکت صورت می‌گیرد.

 

موسسه حسابداری و خدمات مالی و مالیاتی ایده آل تراز

 

آموزش مبحث شخصیت حقوقی کیست

 

دوستان خوبم؛ برای تماشا ویدئوهای بیشتر و خبرهای به روز به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید.

 

naderi_idealtaraz@