محتوای آموزشی رایگان

شرکت تعاونی چیست

طبق ماده 20 قانون تجارت، شرکت تعاونی جزء شرکت‌­های تجاری محسوب می­‌شود.

مطابق قانون بخش تعاونی و قانون شرکت­‌های تعاونی، شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی­های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از ‌طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان تشکیل می‌شود، دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد و تعداد اعضای آن نباید از 7 عضو کمتر باشد. ‌ شرکت­ها و اتحادیه‌های تعاونی از پرداخت حق تمبر سهام معافند.

انواع شرکت­های تعاونی در سه رشته تعاونی به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود:

1 – رشته کشاورزی: شامل تعاونی­‌های کشاورزی و روستایی

2 – رشته مصرف: شامل تعاونی­‌های مصرف‌کنندگان، مسکن، اعتبار و آموزشگاه‌ها

3 – رشته کار و پیشه: شامل تعاونی­‌های کار، تعاونی­‌های حرف و صنایع دستی، تعاونی­‌های صنایع کوچک، تعاونی­‌های تهیه و توزیع، تعاونی­‌های مشاغل‌آزاد و تعاونی­‌های صیادان.

مطابق ماده‌­ی 105 قانون مالیات­های مستقیم و تبصره­‌ی 6 این ماده جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که  از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵%) خواهند بود. درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی متعارف و شرکت‌های تعاونی سهامی‌ عام مشمول بیست وپنج درصد (۲۵%)‌ تخفیف از نرخ موضوع این ماده می‌‌باشد.

بنابراین دارای” 0/0625 = 0/25  × 0/25″ تخفیف بوده و نرخ مالیاتی آن­ها “18/75 = 0/0625 – 0/25” است.

هم­چنین مطابق ماده 133 قانون ماليات‌هاي مستقيم صد در صد درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شرکت های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه های آنها از مالیات معاف است.

موسسه حسابداری ایده آل تراز

شرکت تعاونی چیست